تبلیغات
نور الهدی -اندیشه اسلامی - بد‌اخلاقی و تنگ‌خلقی با دیگران، هیچ نسبتی با اسلام ندارد

نور الهدی -اندیشه اسلامی

امام علی(ع) :با بخشش، قدر و منزلت انسان بالا رود؛ و با فروتنی، نعمت كامل شود.


بداخلاقی امری است که برخی، چه مسلمان و غیر مسلمان به آن مبتلا هستند اما با توجه به جایگاه حسن خلق و خوش‌اخلاقی در اسلام این رذیله از سوی مسلمان پذیرفتنی نیست.


 اخلاق خوش، انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق بد‌اخلاقی و تنگ‌خلقی با دیگران، هیچ نسبتی با اسلام ندارد

بداخلاقی امری است که برخی، چه مسلمان و غیر مسلمان به آن مبتلا هستند اما با توجه به جایگاه حسن خلق و خوش‌اخلاقی در اسلام این رذیله از سوی مسلمان پذیرفتنی نیست چرا که بر عکس چیزی که از برخی متدینین دیده می‌شود دین اسلام نسبت به اخلاق حسنه و خوش‌رو بودن حتی در انجام امر به معروف و نهی از منکر عنایت خاصی دارد.

 

 

 

شاید بتوان گفت تنها جایی که عبوس بودن و برخورد سرد جایز دانسته شده است در مسئله امر به معروف و نهی از منکر، آنهم زمانی است که صحبت و دعوت به حق با روی گشاده و باز فایده‌ای نداشته و برخورد عبوس و قهر آمیز می‌تواند موجب هدایت شخص شود. مثلا پدری که می‌داند تنها از راه اظهار ناراحتی و قهر با پسرش می‌تواند موجب بیداری و هدایت وی گردد.

 

 

 

بنابراین داشتن اخلاق حسنه حتی در برخورد با دشمنان و یا افراد گناه‌کار از سیره پیامبر اکرم صلوات الله علیه و ائمه اطهار علیهم السلام بوده است و در تاریخ موارد بسیاری از اهل بیت عصمت و طهارت نقل گردیده است که اخلاق حسنه و برخورد بزگوارانه اهل بیت علیهم السلام موجب هدایت افراد بسیاری گردیده است.

 

 

 

در ادامه به گوشه‌ای از روایاتی که بیانگر جایگاه مهم و والای حسن خلق در اسلام هستند اشاره می‌کنیم:

 

 

 

امام باقر علیه السلام در روایتی فرمود: مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ ع قَالَ إِنَّ أَكْمَلَ الْمُؤْمِنِینَ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً (اصول كافى ج : 3 ص : 156 روایة :1) «كاملترین مردم از لحاظ ایمان خوش‌خلقترین آنهاست.»

 

 

 

هم چنین از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمود: الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا یُوضَعُ فِى مِیزَانِ امْرِئٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَفْضَلُ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ. (اصول كافى ج : 3 ص : 156 روایة :2) «روز قیامت در ترازوى كسى چیزى بهتر از حسن خلق گذاشته نمیشود.»

 

 

 

در روایت دیگری امام صادق علیه السلام فرمودند: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَنْبَسَةَ الْعَابِدِ قَالَ قَالَ لِى أَبـُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا یَقْدَمُ الْمُؤْمِنُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَمَلٍ بَعْدَ الْفَرَائِضِ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ أَنْ یَسَعَ النَّاسَ بِخُلُقِهِ. (اصول كافى ج : 3 ص : 157 روایة:4) «مؤ من بعداز انجام واجبات پیش خداى عزوجل عملى محبوبتر از این نیاورد كه مردم را از لحاظ خلقش در وسعت گذارد (یعنى تنگ خلق نباشد).»

 

 

 

در روایات بسیار دیگری نیز برای حسن خلق، اثرات وضعی مطلوبی در دنیا و ثواب اخروی ذکر گردیده است که در ادمه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

 

 

 

امام صادق علیه السلام فرمود: الْبِرُّ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ یَعْمُرَانِ الدِّیَارَ وَ یَزِیدَانِ فِى الْأَعْمَارِ (اصول كافى ج : 3 ص : 157 روایة :8) «نیكوكارى و حسن خلق خانه ها را آباد كند و بر عمرها بیفزاید.»

 

 

 

در روایت دیگری امام صادق علیه السلام فرمود: أَوْحَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَى بَعْضِ أَنْبِیَائِهِ ع الْخُلُقُ الْحَسَنُ یَمِیثُ الْخَطِیئَةَ كَمَا تَمِیثُ الشَّمْسُ الْجَلِیدَ. (اصول كافى ج : 3 ص : 157 روایة :9) «خداى تبارك و تعالى بیكى از پیغمبرانش وحى فرمود: كه خلق خوش گناه را آب میكند، چنانكه خورشید یخ را آب میكند.»

 

 

 

امام صادق علیه السلام فرمود: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَیُعْطِى الْعَبْدَ مِنَ الثَّوَابِ عَلَى حُسْنِ الْخُلُقِ كَمَا یُعْطِى الْمُجَاهِدَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ یَغْدُو عَلَیْهِ وَ یَرُوحُ.» (اصول كافى ج : 3 ص : 159 روایة :12) «خداى تبارك و تعالى ثوابى را كه بر حسن خلق بنده میدهد مانند ثواب كسى است كه هر صبح و شام در راه خدا جهاد كند.»

 

 

 

گفتنی است، از این روایات جایگاه والای حسن خلق و گشاده‌رویی در اسلام فهمیده می‌شود بنابراین اگر مسلمانی حسن خلق و اخلاق نیکویی نداشت ربطی به اسلام ندارد بلکه چنین شخصی باید تلاش کند مطابق دستور اسلام خود را به حسن خلق بیاراید و قطعا چنین کسی اجبر بیشتری در نزد خدای متعال خواهد داشت. چرا که امام صادق علیه السلام در روایتی فرمودند: إِنَّ الْخُلُقَ مَنِیحَةٌ یـَمـْنـَحـُهـَا اللَّهُ عـَزَّ وَ جـَلَّ خـَلْقَهُ فَمِنْهُ سَجِیَّةٌ وَ مِنْهُ نِیَّةٌ فَقُلْتُ فَأَیَّتُهُمَا أَفْضَلُ فَقَالَ صـَاحـِبُ السَّجـِیَّةِ هـُوَ مـَجْبُولٌ لَا یَسْتَطِیعُ غَیْرَهُ وَ صَاحِبُ النِّیَّةِ یَصْبِرُ عَلَى الطَّاعَةِ تَصَبُّراً فَهُوَ أَفْضَلُهُمَا. (اصول كافى ج : 3 ص : 158 روایة :11) «خـلق و خـوى بـخـشـشـى اسـت كـه خـداى عـزوجـل بـمخلوقش عطا میكند، برخى از آن غریزى و فطرى و برخى از آن نیت است. (یعنى با تصمیم و اكتساب و تمرین پیدا میشود و غریزه و فطرت ثانوى میگردد)  عـرضـكـردم : كدامیك از ایندو بهتر است ؟ فرمود: آنكه غریزه دارد، بر آن سرشته شده و غیر آن نتواند كند و آنكه نیت دارد، بسختى خود را بصبر بر طاعت و امیدارد، پس این بهتر است.»



[ دوشنبه 12 شهریور 1397 ] [ 04:40 ب.ظ ] [ نور الهدی اندیشه اسلامی ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه